HR GIGER ARh+
Taschen/Slovart (Edice Mistři světového umění)
překlad Blanka Pscheidtová

„Náš primitivní nevědecký jazyk disponuje jen omezeným počtem výrazů, které by dokázaly popsat hrůzu a strach vzbuzující fakta, která nám Giger odhaluje. (…) Giger se stal oficiálním portrétistou zlaté epochy biologie. Gigerovo dílo přímo mate svým enormním evolučním rozměrem a příznačně nás povzbuzuje. Ukazuje nám až příliš zřetelně, odkud přicházíme a kam jdeme. Zasahuje do našich biologických vzpomínek. Gynekologické krajiny.Nitroděložní pohlednice. Giger jde dokonce ještě dál, proniká do jádra našich buněk. Chceš vědět, jak vypadá tvůj kód DNA? Chceš sledovat své RNA, jak dává masově vznikat buňkám a tkáním a nemilosrdně klonuje naši tělesnou stavbu? Zalistuj touto knihou.“ vybráno z předmluvy Timothy Learyho (červen 1981)

Motto: „Čím jsem slavnější, tím víc mě lidé tolerují, třebaže přitom občas kroutí hlavou.“ H. R. Giger

Vskutku jedinečný projekt, tahle útlá kniha netradičního rozměrového formátu z edice Mistři světového umění. Autobiografická, doslova vlastníma rukama švýcarského temného génia poskládaná monografie přinášející ucelený obraz tohoto celosvětově uznávaného multimediálního (post)surrealistického umělce. Mistr H. R. Giger, výtvarník, sochař, filmový designér, architekt a kdovíco ještě, nás na necelé stovce stran nejen dostatečně a místy až dokonale psychoanalyticky obeznámí se svým dosavadním životním příběhem a uměleckým směřováním, ale přidá i v jádru neokázalou sondu do vlastního světonázoru. Vše na pozadí pečlivě vytříbených reprodukcí svých signifikantních děl a útržků ze soukromého fotoarchivu.

Knihu stačí jen letmo prolistovat, aby vás zaujala. Natolik poutavé jsou jednotlivé dokumentované práce. Ale stejně tak i samotný text. Styl Gigerova psaní je natolik sugestivní, že vás do děje zatáhne tak mocně, že budete publikaci jen stěží odkládat před jejím dočtením na jeden zátah. Ostatně, ne nadarmo dostal H. R. G. od svých příznivců přezdívku ‚Král hrůzy‘. Hrůzy, které se nezbavíte. Hrůzy, která vás nutí přemýšlet nad vlastními názory. Hrůzy, která vás nutí přemýšlet nad vlastním životem. Hrůzy, která je všudypřítomná. Hrůzy, která vás vzrušuje. Hrůzy, která vás naplňuje. Hrůzy, kterou budete milovat, pokud ji ještě nemilujete.

H. R. G. jako konstruktér strašidelné dráhy, soukmenovec atomových dětí, obdivovatel gilotiny, milovník šachet, uctívač smrti, otec (ne)lidských bytostí zvaných biomechanoidi, Draculův inseminátor, střelec, znalec H. P. Lovecrafta, vizualista mimozemských hororů, supporter Hell’s Angels, mírumilovný okultista, pornograf, fanoušek punku a rocku, grafik počítačových her a v neposlední řadě též držitel Oscara za filmovou podobu Vetřelce.

První české vydání knihy spatřilo světlo světa v roce 2003. Letos, u příležitosti Gigerovy pražské monstrózní výstavy v Národním technickém muzeu, přichází nakladatelství Slovart chvályhodně s jeho dotiskem.