Ill Niňo – Smete letos Český Brod?

Američtí ILL NIŇO budou jednou z hlavních zahraničních atrakcí letošního ročníku českobrodského festivalu Rock For People 2004. Pojďme si proto tuhle partičku, která loni vydala své druhé regulérní řadové album Confession, trochu více přiblížit. Ať víte, do čeho jdete.

Každý hurikán začíná nepozorovaně
„Naše první nahrávka, EP z roku 2000, byla – jak už to tak bývá – souhrnem toho podle nás nejlepšího, co jsme do té doby jako parta udělali. Proto byla trochu rozháraná … jak to tak většinou bývá, pokud nejde o nějaké uměle producentsky vykalkulované rychlokvašky. Jak se později ukázalo, vytvořila pevné základy naší tvorby, na kterých jsme následně mohli s důvěrou stavět. Druhá nahrávka, naše první regulérní dlouhohrající album Revolution Revolucion, už ale přesně odráželo naše v té době aktuální hudební cítění a směřování.“, přibližuje celkem standardní evoluci své kapely bubeník Dave Chavarri. 

Soubor vznikl v polovině devadesátých let v New Jersey. Kořeny jeho členů jsou ovšem většinou spojeny se střední a jižní částí Amerického kontinentu. Jak už je ostatně zřejmé na první pohled a jak rovněž naznačuje název Ill Niňo sám. Šestice z toho samozřejmě logicky těží i hudebně a to maximálně. Debut Revolution Revolucion vznesl v roce 2001 skutečně čerstvý závan na již zatuchající nu-metalovou scénu. Začal se dokonce používat i termín latin-metal. Trochu podobnou cestou se samozřejmě již pár let před tím vydala například Sepultura a následně Soulfly, ti ovšem stále nenechali dopustit na své thrashmetalové kořeny. Ill Niňo na to šli více zlehka a agresivní rockový výraz doplňovali jemnými prvky world music. Podladěné kytary se prolínaly s hlubokými táhle-medovými tóny akustických kytar, rytmické sekci dodávaly patřičný náboj zvonivé perkuse. Bodoval hned první singl What Comes Around, jehož videoklip má na svědomí Marcos Siega. Desky se do dnešních dnů prodalo více jak 350 tisíc kusů, včetně reedice z roku 2002 v podobě digipacku s pěticí bonusů (připomínka debutového EP Falllen,dvě živé nahrávky God Saves Us a Eye For An Eye, dvě španělsky zpívané skladby What Comes Around a Unreal a CD-ROM stopa s již zmíněným videoklipem).

V Madmanových službách
Úspěch kapely na novém i starém kontinentě nenechal chladnými ani Sharon a Ozzyho Osbrourneovi, kteří sextet obratem přizvali do své putovní karavany Ozzfest pro rok 2002. A Ill Niňo tuhle šanci rozhodně neprokaučovali. Následovalo nejen jejich vlastní turné, ale i společné výjezdy s P. O. D., Static X a Drowning Pool. Ani stoupající popularita a čím dál tím více doléhající úspěch však nedokázal zakládající sestavu udržet pohromadě. Nebo, že by to byl právě ten důvod s velkým D? Pravda bude, jak už to tak bývá, zřejmě někde uprostřed. Spekulovat nemá smysl. Před vydáním třetího počinu Confession se jednoduše obměnila část sestavy. Místo kytaristy Marka Rizza přišel bývalý člen Machine Head Ahrue Luster, perkuse pak přestal obsluhovat Roger Vasquez, kterého nahradil Danny Couto, starý známý kytaristy Jardela.

Přiznat barvu
S lehce obměněnou sestavou kapela vyrazila téměř stejným směrem, jaký představila na dlouhohrajícím debutu. Proč taky uhýbat z prověřené cesty?  Že se jednalo o změnu k lepšímu, dokazuje nejen kvalita nahrávky samotné, ale speciálně živé koncerty. Instrumentální výkony jsou nejen jistější, ale i jaksi přesvědčivější. A to se svou živou ani studiovou prezentací kapela nikdy nebyla na štíru. Ale znáte to, vždycky je co zlepšovat!

Zpěvák Cristian Machado k ve finále dosti hektickému autorskému procesu okolo Confession říká: „Byli jsme více jak dva roky na cestách, kde jsme propagovali svůj debut,snažili se lidem zažrat pod kůži se svojí muzikou. To nás samozřejmě jednak fyzicky vyčerpalo, ale především neskutečně psychicky navnadilo do skládání nového materiálu. Takový tvůrčí přetlak jsme v kapele ještě neměli! Samozřejmě byl způsoben i příchodem nových členů, kteří se v kapele objevili de facto těsně před naším nástupem do studia a náš interní tvůrčí proces ještě více našponovaly svými vlastními vklady.“

Materiál se začal konkretizovat v lednu 2003, ihned po návratu z téměř dvouletého cestovního maratónu, v dubnu šla kapela do studia a v červenci bylo druhé album kompletně hotovo. Opět zatěžkané kytarové riffy provzdušněné španělkami, opět skočné perkuse jako nadstavba úderných bicích. Emotivní španělština střídá melodickou angličtinu. „V textech jsme chtěli ukázat, že i v dnešní době existuje cesta, jak si zachovat chladnou mysl, jak se nenechat zbytečně rozhodit, jak zůstat sám sebou. A hlavně, jak říkat ostatním pravdu do očí a chtít od nich totéž chování vůči sobě samému.“ pokračuje Machado a pevným hlasem dodává: „S Confession jsem absolutně spokojeni! Navíc jsem přesvědčeni, že uspokojí jak metalové headbangers, tak fanoušky rádiového rocku.“

Producent alba Bob Marlette (mj. i Black Sabbath) mu spokojeně přizvukuje. „Ta deska má všechno. Energii, náboj, emoce, bezchybnou instrumentaci a taky jasný nápad a tah na branku. Moc jsem se nenadřel… “ Jak se věci opravdu mají budeme mít šanci zhlédnout na vlastní oči na letošním Rock For People.


Cristian Machado (zpěv)
– místo narození: Rio De Janeiro, Brazílie
– nástrojovka: mikrofony Sennheiser, Midas, sluchátkové odposlechy Westone Labs
– první setkání se svým nástrojem: zpěv od narození, akustická kytara v 5 letech

Jardel Martins Paisante (kytara)
– místo narození: Gov. Valadares, Brazílie
– nástrojovka: ESP elektrické kytary, hlava Line6 Vetta, akustické kytary a aparáty Yamaha, Marshall Vintage Greenback cabs, struny Dean Markely Blue Steel, trsátka Dunlop Tortex
– první setkání se svým nástrojem: 12 let

Ahrue Luster (kytara)
– místo narození: Bay Area, Kalifornie, USA
– nástrojovka: kytary Custom ESP Vipers, hlavy Line6 Vetta Heads, akustické kytary a aparáty Yamaha,  Marshall Vintage 30 cabs, struny Dean Markely Blue Steel, trsátka Dunlop Tortex
– první setkání se svým nástrojem: 14 let

Lazaro Pina (baskytara)
– místo narození: New York City, New York, USA
– nástrojovka: elektrické baskytary ESP, akustické baskytary Yamaha, struny Dean Markley Blue Steel, Sans Amp PSA1
– první setkání se svým nástrojem: 15 let

Dave Chavarri (bicí)
– místo narození: Lima, Peru
– nástrojovka: bicí Yamaha Drums, činely Zildjian, D-drum triggers, May Miking System
– první setkání se svým nástrojem: 16 let

Daniel Braga Soares Couto (perkuse)
– místo narození: prales, Brazílie
– nástrojovka: LP Congas, Yamaha Snares, Toms and Timbale, Zildjian Cymbals
– první setkání se svým nástrojem: před osmi lety

 

Text: František Kovač