Post-It & Desmod – Československý dvojboj

O letošních (2003) prázdninách se v hlavách manažerů zajeté slovenské party DESMOD a tuzemských benjamínků POST-IT zrodil nápad na společné česko-slovenské turné. Obě kapely využijí svých již vydobytých domácích pozic, aby pomohli v představení se svým někdejším bratrům, kteří je pak na oplátku představí na druhé straně hranice. Proto jsem se taky sešel s oběma kapelami naráz. Řeč ovšem nebyla jen o v té době připravovaném – dnes již proběhlém – turné, ale především o rozdílném stavu hudební scény v obou dříve sjednocených republikách i o kapelách samotných.

(Technická poznámka: protože se jednotliví členové souborů spolu se svými manažery i navzájem dosti překřikovali a skákali si do řeči, přepsal jsem rozhovor v rámci zpřehlednění pouze za jednotlivé kapely.)

Jak je možné, že se skupiny hrající rockovou muziku na Slovensku nejen velmi dobře prodávají, ale jsou i bez problémů vidět a slyšet v médiích? V Čechách nebýt hudebních časopisů a kabelových televizí, případně nočního vysílání televize veřejnoprávní, ani by si neškrtli…
Desmod: A v tom je právě ten paradox! My na Slovensku máme sice určitě méně kvalitních rockových kapel než vy v Čechách, ale zato máme celoplošnou hudební televizi a není ani problém s vysíláním rocku na normálních televizních kanálech. Stejně tak rádia – čest vašim regionálním výjimkám. Když jsme sem jeli, tak jsme až na naše hranice v autě poslouchali rádio, jakmile jsme ale hranici přejeli, okamžitě jsme museli nasadit kompakty, protože ty sračky, které se tu linou do éteru, to je fakt hrůza! My ale zase nemáme žádný vlastní hudební časopis, jediné dostupné jsou ty české, případně další zahraniční…

No dobře, to jste popsali situaci, čím si to ale vysvětlujete?
Desmod: Zřejmě to bude přístupem vydavatelských společností k propagaci daných interpretů a samozřejmě i jejich možnostmi směrem k těm médiím. Ty možnosti ale z velké části ovlivňují oni sami, protože oni médiím dodávají ta velká jména, která média pochopitelně chtějí. Jde jen o to, říct: ano, dostanete tuhle hvězdu, ale pouze pokud si k ní vezmete ještě tuhle začínající kapelu. Pokud ale firmám stačí dělat jen ta velká jména a nemají zájem o mladé kapely, je to sice maximálně krátkozraké, ale nemůžeme se divit, že to tu s muzikou vypadá tak, jak to s ní vypadá. Ve finále to samozřejmě dopadne tak, jak už to je dnes u nás, že rádia velmi ráda hrají mladé a ne tolik známé kapely, protože vědí, že na to lidi čekají, že nechtějí pořád do kola poslouchat jedno a to samé. Takže si tím, čemu se v Čechách skoro všichni brání, vlastně udržují a posilují poslouchanost, která jim samozřejmě přináší o to větší peníze za reklamu. K tomu máme, jak už jsem říkal, speciální celoplošný hudební kanál Music Box, jehož signál přesahuje i na část Moravy. A na něm jsem mimochodem už minimálně patnáctkrát viděl video Post-It. Takže u nás se rozhodně kapele vyplatí k demonahrávce udělat videoklip. Což se u vás pomalu nevyplatí ani velkým kapelám k regulérní desce. Protože když ho do té televize pošlou a lidi, a to může být parta kamarádů, ho budou chtít vidět, tak ho prostě budou dávat. O kapelu tak bude zájem, bude dostávat nabídky na koncerty, začnou ji hrát rádia, protože je o ní zájem… A jde to i bez časopisu, což je sice paradox, ale jsme rádi za to, co máme!
Post-It: Je to systém, který ti přijde naprosto logický. Takhle by to prostě mělo být! Jasně, platíš za SMS, jejímž prostřednictvím ty hlasy do Music Boxu posíláš, ale nic není zadarmo. Tohle je pro začínající kapely fakt šance, kterou v Čechách zatím bohužel nemají. Rádia a televize jsou tu strašně sterilní. Ale díky alespoň za Óčko a hudební časopisy. Největší legrace je, že se tu v rádiích hrají úplně jiné věci, než se podle žebříčků prodávají!
Desmod: Samozřejmě že u nás z desky nezahrají všechno kdykoliv se ti zachce, něco je třeba jakoby moc tvrdé na dopolední vysílání atp., ale zahrají jinou pecku a tu tvrdou si nechají na večer. A nebo do toho rádia zavoláš znova, a řekneš tomu hudebnímu redaktorovi: hraješ Rasmus, hraješ Linkin Park, tak proč nehraješ Desmod? A je hotovo! Je to všechno jen o komunikaci a schopnostech vyjednávat, i když ti třeba protivník není nakloněn.

S jakými pocity a očekáváním tedy budete cestovat na druhou stranu hranice?
Desmod: S tím, že víme, jak situace vypadá a tak vlastně nic neočekáváme! Prostě si přijedeme zahrát a uvidíme. Chováme se tu, jak je třeba. Děláme rozhovory do hudebních časopisů, půjdeme do pár rádií, snad i do Óčka, no a budeme hrát a hrát … musíme brát český trh takový, jaký je. Nic víc nemůžeme dělat. A děkujeme Post-It, že si s nimi můžeme zahrát, protože na nás samotné by tu asi nikdo nepřišel. Na druhou stranu jim nabízíme svou pozici na Slovensku, kde nás během první části turné vidělo 8 tisíc lidí během 14 dnů.
Post-It: My samozřejmě děkujeme Desmod, že nás sebou vezmou na Slovensko a že nám již zprostředkovali a dál zprostředkují kontakt s těmi pravými lidmi, kteří by nám tam mohli pomoci. Náš klip běží v televizi, takže nás už lidi alespoň trochu znají, i když nás nikdy na živo neviděli a ani neslyšeli naše demo. V tom máme tu výhodu oproti Desmod u nás. Oni se tu zatím mohli prezentovat pouze pár rozhovory a deskou na krámě.
Desmod: A ještě jednu perličku: na Slovensku naši aktuální desku jednoznačně prodala skladba Hemeroidy. Když jsme tu v létě hráli na třineckém festivale, tak  jsme taky pár kompaktů přímo na místě a pak ještě přes internet prodali, ale tentokrát díky skladbě Homosapiens. Každá úplně jiná pecka!“

Alespoň že tu fungují hudební soutěže!
Desmod: Ano, to je asi jediné srovnatelné. U nás ta největší probíhá ve spolupráci s celoplošným rádiem a televizí, která přenáší velký finálový koncert za účasti několika hvězd.
Post-It: My jsme se loni zúčastnili Jim Beam Music a letos Coca Cola Pop Stars a máme z toho celkově dobrý pocit. Díky CCPS si nás všimli lidi z BMG a nabídli nám naší stávající smlouvu na tři alba. Co víc si jako začínající kapela přát? Na veřejnoprávní televizi by měl o CCPS běžet dokonce dokument!

Pojďme dál, jak jste se vůbec dali dohromady?
Post-It: Jeli jsme se na jeden letní bratislavský festival podívat na kapelu Metropolis, protože jsme s nimi byli v předběžném kontaktu, že bychom je tu chtěli představit a oni zase nás na Slovensku. No, nakonec to nedopadlo, jak jsme si představovali a ze spolupráce sešlo. Ale poprvé jsme tam viděli Desmod a šli se jich naivně zeptat, jestli už nemají nějaké demo, které by nám mohli dát…
Desmod: …a tím nám padli do oka! Domluvili jsme se, že za kluky vyrazíme na takový malý výlet do Prahy, odehrajeme tu s nimi dva koncerty, uděláme pár rozhovorů, a pak je vezmeme se sebou zpátky, aby nám předskakovali na našem slovenském dvanácti-koncertním turné.
Post-It: A pokud bude vše fungovat, budeme na jaře pokračovat!

Desmod přibrali do sestavy DJ, Post-It se v elektronice vyžívají. Nehráli jste ale vždy takhle…
odpovídají sborově:
Je to vývoj!
Desmod: Hrávali jsme kde co a čím jsme starší, tím víc pohodovou muziku chceme hrát a věci řešit jen v textech. A že to v našem případě neznamená líbivý pop, dokazuje aktuální deska. A ke slovenštině jsme sáhli, protože nás vyloženě sralo to, že si lidi na koncertech nedovedou zpívat písničky s námi a když už, tak stejně většinou vůbec nerozumí tomu, co jim sdělujeme. Ale jak jsi mluvil o Ferovi – ten nás skutečně maximálně baví. A to nejen hudebně –  jeho vklad na desce je podle nás výborný. Víš, on si vždycky na koncertě připraví gramofonové jehly na ta pravá místa, odkud začne po nějakém brejku scatchovat … ale my při každém brejku vždycky skáčeme, takže když dopadneme zpátky na pódium a on by se tedy měl začít projevovat, nemůže, protože mu ramena gramofonů po tom našem nárazu lítají bůhvíkde … ale už si pod gramce pořídil silné molitanové podložky! Ale o tomhle momentu překvapení ty živé koncertu jsou, kdybychom měli vše nahrané na samplové smyčce, mohli bychom rovnou hrát z playbacku a vlastně na to pódium ani nechodit a dát tam nějaké figuríny.
Post-It: Pokud se nevyvíjíš, nejdeš s dobou a nevstřebáváš nové trendy a technologie, nemají tě lidi proč poslouchat, protože jsi jim už všechno dal někdy předtím. No a s naší debutovou deskou to vypadá tak, že by měla vyjít během jara. Písničky už jsou vesměs hotové, teď řešíme otázku studia. Desmod nám tvrdí, že bychom měli nahrávat na Slovensku, že tam muziku jakou my hrajeme, umí dobře natočit. Vzhledem k tomu, že jsme si zatím mezi dostupnými českými studii nevybrali, tak se těšíme, co nám Slováci předvedou! A myslím, že můžu k nové desce rovnou slíbit i videoklip, o kterém – a to jsme pevně přesvědčeni – se bude hodně mluvit!

Post-It 2003
Josef ‚Čenda‘ Urbánek – zpět

Jiří ‚Porne‘ Brablc – kytara, samply
Petr ‚Kapíno‘ Kapoun – baskytara
Pavel ‚Bekouš‘ Bek – bicí

Desmod 2003
Kuly – zpěv

Rišo Synčák – kytara
Rišo Nagy – kytara
Dušan Minka – baskytara
Jano Škorec – bicí
Fero ‚DJ Frankie‘ Adamík – scratch, samplz

 

Text: František Kovač