Michal Pavlíček – Beatová síň slávy, koncert Sazka arena

MICHAL PAVLÍČEK – Beatová síň slávy, koncert Sazka arena
Česká televize/Sony BMG / 77:58

Mnohem dříve, než se mi dostalo do rukou tohle CD s výběrem skladeb, které zazněly 8. června 2006 v pražské Sazka areně, když byl Michal Pavlíček ve velkém stylu uváděn do Beatové síně slávy, jsem znal kompletní DVD záznam téhle show. O tom, jak moc se mi líbil, vypovídá asi nejlépe fakt, že jsem pro něj v loňských Andělech hlasoval v prvním i druhém kole.

Rozepisovat se o Pavlíčkových skladatelských a hráčských schopnostech by bylo nošením pověstného dříví do lesa. Ostatně, za tohoto excelentního instrumentalistu, brilantního technika a neotřelého improvizátora, invenčního autora, aranžéra a producenta, mluví nejlépe jeho práce. Jak aktuální, tam minulá. A právě její průřez tvořil repertoár inkriminovaného speciálního koncertu.

CD formát je samozřejmě ve srovnání s DVD v jasné nevýhodě: jeho kapacita je pětinová, hrací doba standardně pod 80 minutami, nemůže téměř nabídnout obraz (pokud ano, tak pouze na úkor délky či kvality hudební stopy, či sama sebe…). Proto nemá valný smysl oba nosiče explicitně srovnávat. Navíc, když je CD nakompilováno tak, že z úplného hudebního celku nechybí nic podstatného!

Ze třiadvaceti položek playlistu se nám jich nabízí šestnáct: Stromboli, Jó já se mám že je Olda přítel můj, Člověk bez talentu, Rány, Sen o koních, Lucrezia Borgia, Honička, Jeden den v parku u Zlaté brány, Holka čapni draka, Když se snáší déšť, Carmen, Villa Ada, Veliké lalulá, Ó hory ó hory, Zubatá, Země vzdálená. Chybí tedy – chronologicky vzato – introdukce, instrumentální Červený bedrník, Funkuj funkuj vykrůcaj Jany Koubkové, Bílej sníh Moniky Načevy, předání vstupního průkazu do Síně slávy radia Beat, Košilela Báry Basikové a závěrečné defilé hostů Čombio.

Zatímco sborové finále na CD celkem postrádám, selekce písní, které zpívá Bára Basiková, byla provedena dobře. Košilela vyzněla podle mého názoru opravdu nejméně zajímavě. Rozhodnutí o nezařazení výstupů Jany Koubkové a Moniky Načevy už tak jasně ale zhodnotit nedokážu. Více mi chybí Koubková a mám i představu, kterou zařazenou skladbu by mohla Funkuj funkuj vykrůcaj nahradit. Na druhou stranu produkci měl ve svých rukou sám Michal, takže lze předpokládat, že CD je tím kompromisem, který jeho osobně nejvíce uspokojil. A o to tu také ve velké míře jde, o obraz, kterým se chce sám autor prezentovat.

A kdo z hostů že je vlastně na CD zachycen? Zpěváci Kamil Střihavka, Vilém Čok, Tomáš Hájíček, Matěj Ruppert, Vojtěch Dyk, Viktor Dyk, Václav ´Noid´ Bárta. Zpěvačky Bára Basiková, Lenka Dusilová, Iva Marešová a dívčí voiceband Brécy. Instrumentalisté René Rypar (kytara), Miloš Meier (bicí), Jiří Hrubeš (bicí), Martin Ivan (baskytara) Jiří Veselý (baskytara), Petr Wajsar (klávesy) a Symfonický orchestr Českého rozhlasu, z něhož důvtipné aranže udělali plnohodnotného člena Pavlíčkova doprovodu, a ne – jak je tomu často jinde zvykem – pouze důstojný přívažek show.

Jsem přesvědčený, že jak výše uvedený seznam zúčastněných osobností – gratulantů, tak ruku v ruce s ním i seznam skladeb, které dávají k lepšímu, jsou spolu se samotnou Pavlíčkovou osobností dostatečně pádnými argumenty, proč si tuto nahrávku nenechat ujít.